18 February 2010

Arabic class

yeaaa...hari nie dgn semangatnya br siap homework aku..heeheee..kalu tak,lmbat lg ler nak siap..tercari2 perkataan utk dijadikan ayat dlm bhs arab..huuhuu...belek punya belek mujur ada buku bhs arab yg memang bawa dr Mesia..alhamdulillah siap..teacher class aku tue nk mnggu depan di NMC..

Inilah tempat kaum ibu rakyat Mesia di AUH,UAE belajar di waktu pagi..dimana husband2 semua g keje n kami menghabiskan masa mng'study'kan diri...heehee..mndalami ilmu agama sikit2..
kat Mesia x smpat nak join class
Ilmiah cmnie..cam aku dulu awal pagi g keje n petang br sampai umah..

NMC
sebenarnya New Muslim Center,dimana org2 luar yg br mengenali islam selalu dtg sini n convert islam kat sini.
selalunya time class aku belajar la,tmpt depa mengucap..kebanyakkan yg convert adlh org filipina yg dtg bekerja di timur tengah..memang terharulah aku mendengar depa mengucap dua kalimah syahadah..dah lama aku x join class under NMC nie,semenjak musim summer n balik Mesia hmpir 3 bln rie tue..malas nak join..heeehaaa..masuk percuma hnya p dftar..tujuan sebenarnya NMC wat program tue utk org yg memeluk agama islam utk ikuti pelajaran islamik kt sini..lgpun tmpt utama utk NMC mualaf nak rujuk..so sesiapa yg berminat nak join class percuma,memang dialu2 kan..macam2 class ada kt sini,yang berkaitan dgn islamik la...class senamrobik jauh sekali..no..no..no..heeheee..aku kt NMC first dulu join class al-quran n tajwid..teacher yg ajar kami,memang detail..yg bestnya dia ajar dlm english..bila suh kami baca sorang2..dia perbetulkan dlm slang arabic ler sebutan dia..lidah aku terkial2 nak betulkan makhraj..
sekarang masuk plak kelas bhs arab..baru mnggu pertama kelas nie bermula..pelajar seramai 18org terdiri dr negara Malaysia(aku n kawan2 la),Singapura 2org,Bangladesh 4org,Filipina 4 org dan Pakistan 3 org..
Teacher yg ajar kami nie asal dr Palestin tp menetap di Jordan sblm dia dtg dok di UAE..namanya Abeer Ahmad Khader..
pelajaran kami yg pertama dia ajar sebutan huruf2 dlm bhs arab..satu persatu dia ajar..Alif hingga ya..fuhh..salah sebut dia betulkan..lidah melayu nk jd lidah arab..tersangkut aje..itu belum sebut dlm ayat lg nih..
kalu dulu bljar kat sekolah dulu x ada le sebut hngga berbelit2 lidah huruf2 arab nie..rupanya diaorg sebut lembut jea..
setelah hampir 1jam class dijalankan..teacher Aber suh plak tulis nma dlm arabic dan berasal dr negara mna dan dia cek satu persatu..aku alhamdulillah betul..Mabrur tun..heehee..yg nie senang la..akan dtg apa lg dia nk uji kan..
akhir sekali br dia bg hommework yg aku ckap awl2 td..x sabar nak belajar al-lughatul arabiah..
ok..nnti da entry baru kita sambung..chow dulu..
besok x sabar nk g Trip ke Fujeirah,daerah dlm Uae juga..lawatan smbil belajar anjuran NMC..awal2 pgi dh kena ada dpan NMC..perjlnn ke Fujeirah ambik masa 4 jam nk kesana..sejuk tue awal pagi..

0 comments:

~MemOir oF PadAng pAsIR~ Copyright © 2009
Scrapbook Mania theme designed by Simply WP and Free Bingo
Converted by Blogger Template Template