25 April 2009

lipas berleluasa..

pagi tadi ngah sarapan,secara spontan kak sue cakap akak x tahan la ngan makhluk seekor nih..bukan makin sikit,lagi kami 'spray'sebelum tido lagi bnyak yg kuar..fuhh..ponin den..kami x jumpa 'kubu'asal binatang nih..kalu x..leh selesai ngan senang..hanya pest control jea kot yg tau kat mana..tapi lg bnyak,lagi geli nengok..(memang aku geli tengok benda marayap)..meremang satu badan..eeeeee...
binatang yg aku ngah ngumpat n bergosip nih,adalah LIPAS..bukan lipas yg spesis lipas di Mesia tau..kalu kat Mesia besau2..tapi sini yg halus2..(bg penggemar pancing zaman aku kecik2 dulu lipas kecik yg wat pancing dipanggil 'pepeh')pernah dengaq x..?binatang nih kalu kt kg suka dok dlm pasir2 halus..nama asal aku pun x tau..besar lebih kurang tue ler..tapi yg nih x bleh wat pancing..bahaya..
satu hari kami kerjakan kawasan2 yang sewaktu ngan dia dlm umah..tau plak kami nak serang'kubu' mereka..ngah kemas2 kawasan popular lipas merayap tentulah di dapur..tapi bila kuarkan barang2 yg tersorok x de plak kuar berselerak lipas nih,kalu tidak,aku ler akan melompat kalu kuar bnyak..hairan gak..
alang2 kemaskan dapur,barang2 yg x dipakai kami simpan n bungkus dlm plastik..bnyk gak brg yg tersorok bila kuarkan..heeeheee..bersihkan apa yg patut..fuhhhh..ponat gak..
selesai bhgn dapur,kami bersihkan bilik n bilik air..mana tau binatang nih pegi sorok2 area situ..x de gak..macam CSI plak..tapi jenayah kami LIPAS..
kat negara arab nih,LIPAS binatang kotor yg berleluasa,lain kat negara kita tikus yg berleluasa..sini tikus x de plak 'serang'..jauhkan la..tmpat aku lalat dan semut ada tapi jarang2 jumpa..malam lagi la best,nyamuk x de plak..iklan ubat nyamuk cam Mesia x de kat sini..mungkin negara arab cuaca panas kan..so binatang2 yang tertentu jea,yang menyerang umah manusia..
kalu iklan pun hanya untuk LIPAS la..(sori x dpt tunjuk gambar haiwan nih)dah cuba mbik tp x clear..LIPAS yg dewasa ada masa dia boleh terbang..lagi aku x suka haiwan nih..eeeee..geli..selesai satu umah kami kerjakan,rasa puas hati..so hujung mnggu saya n hubby hanya rehat kat umah jea..my hubby cakap x yah kuar tp malam kuar juga g makan kat area umah kami..heehee..

0 comments:

~MemOir oF PadAng pAsIR~ Copyright © 2009
Scrapbook Mania theme designed by Simply WP and Free Bingo
Converted by Blogger Template Template