02 May 2009

Fish Market..

semalam my hubby cuti,aku mbik kesempatan ajak pegi pasar..bg aku yg hari2 kena masuk dapur,nak tengok apa yg bleh dimasak..boleh aku beli..tapi pasar kat Abu Dhabi nih pasar ikan n pasar sayur diasingkan buildingnye jarak punya ler jauh..satu di seberang jalan raya n satu lagi di tepi laut..jauh noo kalu nak g beli sayur..so kami pegi beli ikan jea,malas nak lintas jalan yg punye la jauh.
yang pasar tepi laut adalah pasar ikan..luas tempatnya n hanya menjual hasil2 laut..ayam n daging lembu x de kt pasar tue..daging ayam,daging lembu n daging kambing payah sikit nk tengok disembelih bersepah2,kalu nak beli pun hanya di supermarket n dh siap di frozen kan..
setakat sayur boleh beli kat area umah,leh dpt murah lg..seikat semua 1 Dirham(tngok jenis sayur)..ikan kalu g pasar leh dapat yg fresh n bukan difrozen..selalu aku beli kat supermarket biasa dah le mahal n sampai ati jual ikan,udang n sotong yg isi dh nak terkeluar perut..nak masak x smpai ati nak bg makan..
so skrg setiap hujung mnggu mesti g kunjung pasar ikan..disini pasar ikan x macam pasar Chow Kit,pasar borong selayang,pasar besar TTDI n sewaktu ngan dia la kt KL..sini bersih n kebanyakan penjual2 sini pakai baju seragam siap pakai cap(shower cap) lebih kurang cam tue la..penjual ngan tukang siang ikan diasingkan tempat..kalu beli ikan besar2 kena bawak ke bhgian yg disediakan n caj selepas siang x kira berapa ekor ikan disiang hanya dhs5.00..so bg aku yg beli ikan,sotong,udang,ketam yg kecik2 x berbaloi suh siang..lebih baik aku siang sendiri..bukannya susah pun..orang arab nih kalu bleh semua suh org buatkan..penyakit M betul..haahaa..
dipasar tue dngar member aku gtau la tp aku x pegi pun jenguk kebahagian satu lg..iaitu bila kita pegi situ beli hasil laut yg mentah n pegi plak bahagian belakang building tue da siap chef2 menanti untuk masak..bg jea lauk apa kita nak makan n bg menu apa kita nak,so tugas chef hanya memasak apa yg diorder dr lauk mentah yg kita kasi..x sure menu apa yg boleh dimasak oleh chef2 tue..tp member ku cakap ramai gak g serbu kat area belakang..janji hulur duit siap dimasak..
tujuan aku pegi pasar ikan tue bukanya apa nak tengok jenis2 ikan yg x de kat Mesia tp sini ada..dan ikan da gak lebih kurang ngan Mesia tp nama jea lain2..macam ikan merah sini panggil sultan ibrahim..ikan sardin panggil sheema fish..ikan terubuk panggil milk fish n bnyak gak ler x ingat..sotong n ketam nama sama jea..

0 comments:

~MemOir oF PadAng pAsIR~ Copyright © 2009
Scrapbook Mania theme designed by Simply WP and Free Bingo
Converted by Blogger Template Template